15 september 2015

Uur U: Leve de keizer! (recensie)

Uur U is een stripserie met het volgende basisgegeven: stel dat de geschiedenis een andere wending had genomen? En dat je historische figuren afwijkende rollen geeft en gebeurtenissen in een andere context plaatst? Met dit wat-als-gegeven kun je alle kanten op. En dat gebeurt ook in Leve de keizer! Het is het eerste deel van Uur U dat als softcovereditie is uitgebracht door de Nederlandse stripuitgeverij Silvester. Het heeft geen nummering omdat het als losstaand verhaal kan worden gelezen.

Sinds 125 jaar is er vrede in Europa en maken twee landen de dienst uit als wereldmacht: het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Het continent is voor het Franse keizerrijk, de open zee behoort de Engelse vloot toe. Het album opent spectaculair met gevechtscènes aan de Frans-Chinese grens in 1925. Kapitein Nerval wordt tijdens een routinepatrouille met zijn detachement overvallen door twee divisies van het Chinese leger. Met elektronische wapens en een zeppelin weet hij zich ternauwernood te redden. Na onenigheid met een hogere officier, kolonel Pétain, belandt hij in de gevangenis en wordt hij uiteindelijk het keizerlijke leger uitgeschopt. Dan komt de jongere broer van een omgekomen kameraad in beeld, zijn petekind Arturo Fermi. Als briljant fysicus heeft hij kristallen energiebollen uitgevonden die veel krachtiger zijn dan de elektriciteit van de beroemde uitvinder Nikola Tesla.
Pagina 4 uit Uur U: Leve de keizer!
De energiebollenuitvinding is niet onopgemerkt gebleven bij geheime genootschappen die het als hét middel zien om de nieuwe keizer Napoleon de Vijfde tijdens zijn inwijding een kopje kleiner te maken. In Parijs zijn we getuige van een bijeenkomst van zo’n genootschap. Achter een masker en snorretje herkennen we Adolf Hitler in een intrigantenrol én als leider van het Duitse veemgericht, die als specialiteit hun slachtoffers vastspijkeren aan bomen. Hierna volgen de intriges en vreemde gebeurtenissen elkaar in hoog tempo op. De exotische danseres en beroemde spionne Mata Hari werkt voor de Chinezen en zit in het moordcomplot op de keizer. Daarbij maakt ze handig gebruik van haar contact met Arturo Fermi, die verliefd op haar is, om inlichtingen door te spelen. Hij doet een noodoproep aan zijn peetvader, de ex-kolonel Nerval, om hem te helpen bij het terugvinden van zijn uitvinding en daarmee de aanslag op de keizer te verijdelen.

Tussendoor zorgt de extravagante Tesla met zijn dwangmatige tic om te tellen voor de lichtvoetige noot. We krijgen ook beelden van barbaarse afgoderij voorgeschoteld en rituelen met stierenbloed. Nerval en Fermi moeten hun uiterste best doen om alle valstrikken te ontlopen en trachten de energiebol terug te veroveren. De uiteindelijke heldenrol is voor Fermi weggelegd, die het ultieme offer brengt. Dat gebeurt met veel spectaculair ogende actiescènes. Daarna moet er nog met Adolf Hitler afgerekend worden. Die dreigt de nieuwe keizer dood te schieten. Het een en ander kan niet voorkomen dat er een nieuw conflict losbarst tussen Engeland en Frankrijk. Geen happy end dus.

Het verhaal is tamelijk vergezocht, maar het leest als een trein, geholpen door het verzorgde tekenwerk van Gess. De overtuigende personages en vlotte dialogen komen van het vaste scenaristenduo Duval en Pécau. Een serie die met recht vertaald is uit het Frans (inmiddels zijn daar 20 delen verschenen) en je laat uitkijken naar het volgende deel in deze softcoveruitvoering, zoals aangekondigd op de achterkant van dit boek. Als extraatje ben je met deze strip geneigd je historische kennis te toetsen en dat is mooi meegenomen. (RS)

Uur U: Leve de keizer! (softcover)
Fred Duval en Jean-Pierre Pécau (tekst), Stéphane Gess (tekeningen). 56 pagina's. Silvester, 2015

Deze recensie van Robin Schouten verscheen eerder op Meerkat Magazine.