19 augustus 2017

Eppo 17 - De boekenkast van Kenny Rubenis

Kenny Rubenis thuis in Rotterdam met een Kenny-buikspreekpop (27 mei 2017). Copyright foto: Robin Schouten.
In stripblad Eppo nr. 17 staat van mij: De boekenkast van... Kenny Rubenis. De auteur van Dating for Geeks, die speciaal voor deze Eppo (en het nummer erna) extra lange afleveringen maakte van deze populaire Metro-strip is met zijn Rubenesk-cartoons op de postpagina ook zo'n beetje de huistekenaar van Eppo. 

Voor De boekenkast van... heeft Kenny een all time favoriet als Casper en Hobbes laten liggen en koos hij voor boeken van Marc van der Holst, Tom Gauld, Bryan Lee O'Malley en Luke Pearson. Eppo nummer 17 ligt tot 31 augustus in de winkel en is ook online te bestellen via de Eppo site.
De boekenkast van Kenny Rubenis. Copyright foto's: Robin Schouten. Voor een groter formaat, mail naar incognito@comic.com
Door de publicatie van zijn gagstrip Dating for Geeks in de Metro én online bereikt Kenny Rubenis (1984) dagelijks een groot publiek. “Je kunt het een licht autobiografische strip noemen. Ik doe er zelf in mee omdat het over nerds gaat. Het is gewoon leuk om jezelf af en toe in de krant terug te zien.” 

Naast een diverse stripverzameling van Nederlandstalige en veel Engelstalige strips heeft Kenny ook poppetjes en andere strip -en tekenfilm prullaria in huis. Strips werden bij hem thuis al met de paplepel ingegoten. “Mijn moeder las ook als kind veel strips en sinds ik me kan herinneren waren ze in huis zoals Asterix en Lucky Luke. En ik had een abonnement op de Donald Duck.” In de leesmap ontdekte hij de stripbladen zoals Sjosji en Striparazzi en zo kwam hij in aanraking met Nederlandse striptalenten. “Spekkie Big en De familie Fortuin vond ik heel leuk, evenals de strips van Mars Gremmen. In mijn pubertijd begonnen de webcomics op te komen en die ben ik toen zelf ook gaan maken. Zo heb ik veel andere stripmakers leren kennen zoals Fokke & Sukke – tekenaar Jean-Marc van Tol waarvoor ik vijf jaar heb gewerkt als assistent. Bijna al zijn werk voor Eppo heb ik toen ingekleurd en ook aan een paar stripafleveringen meegeschreven. Daarna ben ik gaan freelancen met mijn eigen werk.”

Kenny houdt van veel verschillende dingen (“Ik lees strips graag in de originele taal”) en heeft boeken uitgekozen die de Eppo lezers volgens hem nog niet direct kennen. Lees het in Eppo nummer 17.
Eppo nr. 17 met De boekenkast van Kenny Rubenis.

Geen opmerkingen: