02 december 2017

Eppo 24 - De boekenkast van Charel Cambré

In stripblad Eppo 24 staat van mij De boekenkast van...Charel Cambré. Hij bereikte een enorm lezerspubliek als tekenaar van de Suske en Wiske spin-off Amoras op scenario van Marc Legendre. Momenteel werkt het Vlaamse stripduo aan Robbedoes Special waarvan deze maand deel 2 verschijnt. Voor zijn favoriete boeken koos Cambré voor stripauteurs die hij las in zijn jeugd (Nys, Franquin, Godard) en ook daarna leerde kennen (Gazzotti/Vehlmann). Eppo nummer 24 ligt nog tot 7 december in de winkel en is ook los te bestellen via de Eppo site.
Charel Cambré thuis in België, 11 september 2017. Foto's: Robin Schouten. (Voor een hogere resolutie, mail naar incognito@comic.com)
Met de series Jump en Filip & Mathilde (een parodie op het Belgisch koningshuis) kende Cambré al goede verkoopcijfers in België en door Amoras is hij ook heel bekend geworden in Nederland. “Ik moet hard voor dit succes werken maar wat ik ervoor terugkrijg voelt heel plezierig. De samenwerking met Legendre verloopt heel goed, we zijn ook vrienden.

Ik kom uit een klein Vlaams dorpje en daar las ik de stripklassiekers. Piet Pienter en Bert Bibber is een echte Vlaamse strip met super grappige verhalen. In een café bij ons in de buurt leerde ik veel andere strips kennen zoals Sammy en De Blauwbloezen. Ik was een enorme fan van Sammy, daar vind ik scenarist Cauvin op z’n best. Tussen mijn 10e en 15e jaar heb ik de meeste boeken gekocht en gelezen, vooral de komische strips. Mijn tekenwerk is een mengelmoes van alles wat ik ooit heb gelezen. Daar zit zowel Turk in als Berck, Jean-Pol, Franquin maar ook Nys, Vandersteen en Godard.”

Geen opmerkingen: