27 juni 2021

Lode Devroe - Cesium, weggelaten plaat voor Incognito (1998)

Lode Devroe - Cesium (1993-1998)


Lode Devroe
plaatste op Facebook deze weggelaten pagina uit zijn jaren negentig verhaal Cesium. We zien zijn heldin Dr. Dia in de Zagoraz kerncentrale van Bulgarije. "In de jaren rond 1990 reisde ik vaak met een collega naar het Oostblok, dat was telkens rond nieuwjaar: Tsjechoslowakije, Hongarije, Moskou, Sint Petersburg. De sfeer zat er goed in en ik nam telkens een berg documentatie mee naar huis." 

Cesium heb ik in 1998 in 4 delen gepubliceerd in mijn stripblad Incognito, in de nummers 12 t/m 15. Het 34 pagina verhaal is niet opgenomen in het Dr. Dia album voor de Incognito Reeks (in 2000).

Lode mailde me dat hij in 2018 zijn grote 'Cesium' doos weer eens had geopend en verbaasd opkeek toen hij zag wat daar uit tevoorschijn kwam. "Dat was werkelijk een berg tekeningen, probeersels, schetsen van de mogelijke personages, weggelaten platen, onafgewerkte trials... waar ik amper nog het bestaan van wist." In de periode 1993-1998 werkte Lode, naast zijn dagjob als ontwerper in een etikettenbedrijf, aan Cesium. Hij stuurde nog eens vier ongepubliceerde pagina's die ik de komende tijd zal plaatsen.

Geen opmerkingen: