01 augustus 2018

Eppo 15 - De Rechter op Curaçao

Vier jaar geleden stond Jesse van Muylwijck al eens in stripblad Eppo met een aflevering van De boekenkast van... over zijn favoriete stripboeken (in Eppo 12, 2014 - zie deze link) en nu staat hij voor het eerst in het blad met De Rechter. Deze strip, een combi van droge humor in en rondom de rechtszaal met scherpe toespelingen op de actualiteit, verschijnt sinds 1993 in een groot aantal Nederlandse kranten. In Eppo nr. 15 worden we meteen getrakteerd op vijf pagina's van De Rechter op Curaçao. Deze serie sluit uiteraard perfect aan op het warme zomerweer. Eppo nummer 15 ligt tot 9 augustus in de winkel en is ook los te bestellen via de Eppo site.
Beide afbeeldingen uit De Rechter op Curaçao (Copyright: Jesse van Muylwijck)
Van Muylwijck: ''Deze serie van De Rechter stond vorig jaar in de krant, en omdat Eppo hoofdredacteur Rob van Bavel en ik elkaar af en toe spreken of mailen ontstond zo het idee ze in de Eppo te plaatsen. Of het in de toekomst vaker gaat gebeuren weet ik niet, dat zien we wel." Over deze serie heeft hij nog een leuke anekdote te vertellen. "In 2016 was ik zelf op Curaçao, en daar logeerden we in een boutique hotel aan zee. Dat hotel liet ik in mijn strip voorkomen. Toen de serie in 2017 in de krant stond kreeg het hotel een mail van een lezer, die regelmatig in dat hotel verbleef, met de vraag “wisten jullie wel dat jullie zwembad en strand in Nederland in een strip voorkomen?” Dat vonden ze zo leuk dat het hotelmanagement contact met mij legde, en nu staan die twee strips in het Engels op de nieuwe menukaarten van dat hotel."

Jesse van Muylwijck woont en werkt in Canada, maar is in het najaar weer even terug in Nederland om zijn boeken te signeren tijdens het Stripfestival Breda, op 29 en 30 september 2018.
De Rechter in Eppo nr. 15, 2018. De covertekening is van Hermann.

Geen opmerkingen: