07 september 2018

In Memoriam: Edouard Aidans (Toenga)

Aidans op het Brabants Stripspektakel in Valkenswaard,  26 augustus 2007 (Foto: Robin Schouten)
Op 6 september overleed de Belgische striptekenaar Edouard Aidans, hij werd 88 jaar. In mijn jeugdjaren las ik heel graag zijn series Toenga en Tony Stark, en later De familie Kleester in herdruk. Aidans was vanaf de jaren zestig een van de bepalende tekenaars van het stripblad Kuifje waarvoor hij o.a. Toenga, De familie Kleester en De Panters tekende.
Zijn bekendste serie was ongetwijfeld Toenga, over de spannende avonturen van een oermens in de prehistorie. Behalve in Kuifje werd Toenga ook in het Nederlandse stripblad Pep gepubliceerd, waarvoor hij een paar speciale covers tekende.
Een van de Toenga covers die Aidans maakte voor het stripweekblad Pep in 1967. Dit is het origineel.
In de jaren 1980 tekende hij drie albums van de historische serie Andreas de Florentijn en daarna hernieuwde hij zijn samenwerking met Greg (zijn scenarist voor De Panters) voor twee albums van Bernard Prince. Onder het pseudoniem Hardan werkte hij in de jaren 1990 ook mee aan de erotische stripreeks Rooie Oortjes waarvoor hij vrijer en met meer humor tekende, een goed voorbeeld van zijn veelzijdigheid.
Aidans (Hardan) - Originele tekening titelpagina Rooie Oortjes (1995)
Ik wist dat Aidans de afgelopen jaren niet meer zo helder van geest was (lees: dementerend) en een afspraak maken voor een interview zat er helaas niet meer in. Gelukkig heb ik hem nog wel gezien in 2007 waar hij in Valkenswaard signeerde tijdens het Brabants Stripspektakel (zie dit en dit bericht op deze blog). Daar maakte hij een mooie tekening voor van Ohama, de blonde gezellin van de stoere Toenga. Zij behoorde tot een van de vrouwelijke striphelden waar ik als opgroeiende puber wel een oogje op had.
De Ohama tekening die Aidans voor me maakte in 2007 in Valkenswaard.
Het is bij deze ene ontmoeting gebleven met Aidans, en ik herinner me nog goed dat ik hem een bijzonder sympathieke man vond. Eigenlijk precies zoals ik me hem jarenlang had voorgesteld, aan de hand van de foto van hem achterop de Toenga albums die ik zo vaak las. Nog steeds vind ik hem een knappe realistische tekenaar die je meevoert in zijn verhalen.
Aidans tijdens de fotoshoot voor Draw & Shoot # 1 op 21 augustus 2005, trots poserend voor de originele cover van het 13e Toenga album Verdwaald uit 1984 (Foto: Karin Ceulemans)

Geen opmerkingen: