14 juli 2020

Fred de Heij & Der Spiegel - Trump

Alternative Facts (2018) en Der Spiegel nr. 24 (2020)

Striptekenaar Fred de Heij attendeerde mij op het volgende toen ik hem vorige maand bezocht in zijn atelier in Zaandam. Op 6 juni verscheen nummer 24 van het Duitse weekblad Der Spiegel met een coverillustratie waarop Donald Trump is afgebeeld met een lucifer. Lijkt deze illustratie niet verdacht veel op de albumcover van Alternative Facts, de Trump parodiestrip uit 2018 die Fred tekende op scenario van Noël Ummels en Pieter Albert? Op Der Spiegel steekt Trump zijn land in de brand, en op de Alternative Facts cover van Fred de hele aardbol. 
Of zou het eerder toeval (lees: hetzelfde idee) dan opzet kunnen zijn? Fred de Heij: "Ik heb geen idee. Het is een overeenkomst die Noël was opgevallen, verder doet het er niet toe. Geinig, misschien toeval. Maar dat iemand binnen een lucifer aan heeft terwijl het buiten fikt vind ik onhandig. Dan vind ik mijn globe leuker."

Met dank aan Ed Hengeveld voor de montage. 

Geen opmerkingen: