30 januari 2022

Erik de Graaf - Tekeningen voor Matthijs Gaat Door


Stripauteur en grafisch vormgever Erik de Graaf maakte tekeningen voor het tv-programma Matthijs Gaat Door die bij het chanson Manu werden getoond en live uitgevoerd door Racoon. 

De Graaf: "De oudejaarsuitzending van ‘Matthijs gaat door’ was eigenlijk een soort finale van de serie programma’s Chansons die Matthijs van Nieuwkerk samen met Rob Kemps (van de Snollebollekes) heeft gemaakt. Naast artiesten zouden er mensen aanwezig zijn in de studio die een brief hadden geschreven n.a.v. het succesvolle programma Chansons. Een briefschrijver had, net als Rob Kemps, zijn zoon Manu genoemd. Naar het chanson van de Franse zanger Renaud (in Nederland niet bekend, maar in Frankrijk heel groot), de grote favoriet van Rob Kemps.


Speciaal voor deze uitzending werd het lied vertaald in het Nederlands door Ivo de Wijs -niet de minste- en zou vertolkt worden door de Racoon.Mij werd gevraagd of ik het nummer visueel wilde ‘aankleden’ met een zestal illustraties. Op basis van een eerste vertaling en informatie van een Franse vriendin van ons heb ik schetsen gemaakt en daar waren Matthijs en zijn team erg enthousiast over.

Het chanson gaat over een stoere gast die aan de kant is gezet door zijn vriendin. Terwijl ‘zijn tranen in zijn glas bier vallen’ spreekt (zingt) een van zijn vrienden hem toe. Uiteindelijk alles geïnkt en ingekleurd, kleine animaties zijn gemaakt door de designer van het team. Ik ben bij de opnames geweest en heb kennis gemaakt met Matthijs van Nieuwkerk. Hij was erg blij met de illustraties! Wellicht volgt er meer, maar dat weet je bij televisie maar nooit.


Tot slot: ik ben Aimée de Jongh erg dankbaar. De redacteur van het programma had haar gevraagd of ze iemand kende die in de stijl die ik hanteer tekende, toen heeft ze mijn naam genoemd!" (RS)






Geen opmerkingen: