17 oktober 2024

Michiel de Jong & Chris Berg - Ome Koen (1994)

 


Op 3 september 1994 op het stripfestival in Valkenswaard, het 9de Brabants stripspektakel, maakte Michiel de Jong en Chris Berg (RIP) in een melige bui deze 'Ome Koen' tekening voor me. Na 30 jaar besloot ik het uit mijn tekenboek los te scheuren en te scannen (en aan elkaar gelast door Ed Hengeveld). Ome Koen is niemand anders dan tekenaar Koen Hottenhot, die net als Chris en Michiel toen bij de stand zat van mijn stripblad Incognito. Incognito nr. 5 (augustus 1994) was net uit en had een cover van Michiel de Jong voor zijn detectivestrip Het ijzeren tijdperk (scenario van Richard) dat in Incognito liep van nummer 2 t/m 6. 


Echt blij met de Ome Koen-tekening van Chris en Michiel was Koen overigens niet, herinner ik me nog. En de stripbeurs vond hij ook niet veel aan, wat hij ontegenzeggelijk uitdrukte in deze tekening voor stripfan Freddy Oudhof, die hij mij een aantal jaren geleden toestuurde voor deze blog. 


Koen Hottenhot (zijn echte naam, hij signeerde met KoHo) behoorde tot de allereerste Incognito tekenaars en stond al in nummer 0 met een absurdistische korte strip over Adolf Hitler, die hij met een aantal andere van zijn bizarre humorstrips verzamelde in zijn eigen beheer boek Necronomicon (1994) dat hij in Valkenswaard signeerde. Het titellogo op de cover was ontworpen door Jelle Venema, een vriend van Koen die soms hielp bij het verzinnen van grappen (en kortstondig in Incognito stond als tekenaar van de strip Dracula en een advertentie voor Lambiek). Lees ook uit 2010 het bericht Koen Hottentot even terug met Schnuurt Epiloog.


Geen opmerkingen: