28 februari 2014

Craenhals: De Koene Ridder (Breda, 1985)



In 1985 ging ik voor het eerst naar een stripbeurs, naar de Stripdriedaagse in Breda. Toen ik op zaterdag 21 september Het Turfschip binnenliep sloeg mijn hart bijna op hol bij het aanschouwen van zoveel signerende tekenaars. De eerste was Walthèry en die tekende met een blauwe viltstift een Natasja voor me. Daarna ging ik in de rij staan bij Francois Craenhals (1926-2004), een oudgediende tekenaar uit de stal van het weekblad Kuifje waar ik altijd van heb gehouden. Ik had als 16-jarige stripfan al zijn verhalen gelezen van De Koene Ridder, en toen hij een tekening voor me maakte van Roland van Walburghe kon ik dat bijna niet geloven. Hierbij de Koene Ridder-dédicace (die nog jarenlang in mijn jongenskamer heeft gehangen) en een foto die ik van Craenhals had gemaakt. 
Craenhals signeert op De Stripdriedaagse 1985 in Breda. Foto: Robin Schouten
(met dank aan Ed Hengeveld voor de bewerking)


Eerder plaatste ik deze foto van Jean-Michel Charlier van de Stripdriedaagse 1985. 

Geen opmerkingen: