19 juli 2017

Aimée de Jongh stopt met Metro-strip Snippers

Stel je voor: je publiceert als 28-jarige een semi-autobiografische strip die een enorme fanbase heeft opgebouwd en elke dag wordt gevolgd door meer dan 1 miljoen lezers. Toch stopt Aimée de Jongh (1988) definitief met het schrijven en tekenen van de krantenstrip Snippers die 5,5 jaar dagelijks in de krant heeft gestaan. Op donderdag 20 juli verschijnt de laatste aflevering in Dagblad Metro.
De Jongh licht toe: "De afgelopen maanden werd het steeds lastiger om de grappen voor Snippers op papier te krijgen. Soms duurde het 3 uur om een grap te verzinnen. Ik bleef maar schetsen, schrijven, krassen, en vooral staren naar het papier, net zo lang tot ik een goede grap had. En dan moest ik er nog vier.
Een andere factor in mijn beslissing is De Terugkeer van de Wespendief, de graphic novel uit 2014 die een internationaal succes bleek, met zelfs een verfilming tot gevolg (uitgezonden als Telefilm op 22 maart 2017). Ik denk nog vaak terug aan het plezier dat ik had tijdens het maken van dit grote, serieuze stripproject. Sinds het boek zijn er ook verschillende uitgeverijen die een nieuwe graphic novel van mij willen uitgeven, en ik realiseer me dat dit een hele bijzondere positie is. Daarom heb ik besloten om me voorlopig te richten op het maken van graphic novels. Gewoon omdat dit het moment is om het te doen." Lees het volledige persbericht op haar site via deze link.
Een recente aflevering van Snippers
Albums van Snippers zijn nog steeds verkrijgbaar, bij de auteur zelf op stripbeurzen of in (web)winkels. Op de Facebookpagina van Snippers is het mogelijk om een reactie achter te laten. Deze worden niet beantwoord door de stripmaakster maar wel door haar gelezen.
Toekomstige signeersessies van Aimée de Jongh (voor Snippers albums van Strip2000 en sinds kort bij Uitgeverij L) worden tevens op deze Facebookpagina aangekondigd.

Geen opmerkingen: