In
het kader van De Uitglijer gaan we naar de periode van voor de Tweede
Wereldoorlog. Het betreft hier een icoon van jewelste alhoewel men zich er bij
aanvang niet van bewust was dat dit album en de rest van de reeks een
miljoenenbusiness zou worden. Hergé mocht zich verheugen in een leuke klus en
die was het aankleden met een strip van de wekelijkse jeugdbijlage van het
Franstalige Belgische
dagblad Le Vingtième Siècle: Le Petit Vingtième. Een
vingeroefening werd snel ter zijde geschoven en Hergé richtte zich op het
succes van de padvinder Totor die hij eerder tekende voor Le Boy Scout Belge
als serie.
Dat succes was de reden waarom hij die Totor een pofbroek, een
hondje en een beroep gaf dat hem in staat stelde te reizen. De reporter Kuifje
was geboren en na zijn weergaloze succes in de Sovjet Unie volgen als snel Tintin au Congo (1931) en Tintin en Amérique (1932).
Nu zijn deze
boeken niet van smetten vrij. Hier wordt niet gedoeld op het weergeven van
stereotypen of zelfs zwaar discriminerende situaties. Ook het dierenleed dat
per pagina is te bewonderen in de Congo is niet het doel. Nee, het is de soms
rare verschuiving van de stroken die kunnen leiden tot fronsend lezen.
(klik erop voor een vergroting) |
Bobbie is door gangsters ontvoerd en Kuifje meent het huilende dier te horen.
In de foute strook-schikking zien we onze held de trap op rennen richting het
lawaai, bij de dame met kind binnenvallen en pas in de laatste strook
opschrikken. Dat moet allemaal andersom. De onderste moet naar boven, dan de trapscène en dan de dame met
kind. Dit
is wel het bewijs dat er steeds clichés gemaakt moesten worden van de originele
tekeningen. Zo konden inversies ontstaan. Die inversies zijn er zelfs binnen de
stroken.
(klik erop voor een vergroting) |
Kuifje brengt twee zot geworden
heren naar het krankzinnigeninstituut. In de eerste versie wordt Kuifje
schijnbaar meteen op zijn woord geloofd en worden twee bewakers geroepen om het
Kuifje-bevel uit te voeren de mannen in verzekerde bewaring te nemen. In de
andere versie is de brief de aanleiding tot dit handelen. Dat dit de goede
versie is bewijst het feit dat de softcovers dezelfde volgorde aanhouden.
Schokkend is de inversie van De zwarte
rotsen waar twee hele pagina's zijn verwisseld. Het maakt het verhaal niet
duidelijker. Overigens zijn er verzamelaars van dit soort misdrukken, maar veel
financiële furore maakt zoiets niet. Alhoewel de zeldzaamheid van En Amérique met de fout volgens het boek Tintin zwart op wit van
Marcel Witmet hoog is, en die van De
zwarte rotsen echter gelijk aan de andere uitgaven. In elk geval leuk om
zo'n inversie in handen te hebben, ook al zou Hergé zich de haren uit het hoofd
hebben getrokken bij deze Uitglijders. (HvK)
Hans van Klinken is freelance journalist en leest in zijn vrije tijd graag strips. Op de Incognito blog zal hij (on)regelmatig bijdragen leveren met De Uitglijer (rubriek voor strip-misstappen) en andere stripgerelateerde stukjes.
Eerder publiceerde hij een Uitglijer over Guus Slim.
Eerder publiceerde hij een Uitglijer over Guus Slim.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten