19 mei 2006

Ruud de Grefte - promotietekening voor Incognito

Ruud de Grefte maakte deze tekening oorspronkelijk voor een Incognito flyer in 1993, en is ook gepubliceerd in stripmagazine Incognito nr 2. Als groot liefhebber van realistisch stripwerk ben ik blij dat Ruud enkele strips voor stripmagazine Incognito heeft gemaakt. Toch heeft hij vrij snel weer zijn interesse verloren om echt een nieuwe stripproductie op gang te zetten, want na twee korte verhaaltjes en één pagina (de eerste) voor de kettingstrip Het lieve leven, stopte hij. Sindsdien is er op stripgebied niets meer van hem vernomen, al heeft hij later nog wel boezemvriend Eric Heuvel geholpen met een strip-reclameklus. Voor mij behoort Ruud, samen met Ulli Bürer, tot één van de grootste striptalenten op realistisch gebied die ik in de laatste 15 jaar in Nederland ben tegengekomen. Er zijn later in stripmagazine Incognito nog enkele strips van zijn hand verschenen, op scenario van Pieter van Oudheusden. Deze korte strips had Ruud al in 1990 getekend en waren oorspronkelijk bedoeld voor het later opgeheven blad De Toestand, maar waren toen nog niet eerder gepubliceerd.

2 opmerkingen:

Metin Seven zei

Ruud de Grefte werkte begin jaren 90 tijdelijk op de Comic House studio in Amsterdam, waar ik toen ook werkte. Ik genoot altijd van zijn werk.

Robin Schouten zei

Wat leuk dat je daar werkte. Dat moet fantastisch geweest zijn, met zoveel talent om je heen, iets dat je inspireert.