31 maart 2019

StripSter stopt na 20 jaar als website

Randy van Rijn tekende een van de laatste StripSter covers
Gisteren werd door Martin van der Schuijt bekendgemaakt dat het digitale stripplatform StripSter ('De nieuwe Nederlandse en Vlaamse strip') vanaf 2 april niet meer in de lucht zal zijn. Ironisch gezien valt dit in het 20-jarig bestaan van de website en dan ook nog rond 1 april, maar het is geen grap. En daarmee komt een einde aan de ooit zo vermaarde stripwebsite dat zoveel Nederlandse en Vlaamse talenten de kans heeft geboden om regelmatig hun werk voor een publiek te presenteren en zich zo verder konden ontwikkelen. StripSter was daarnaast ook een gemeenschap met grote (zoals de Interstrip) en kleine samenwerkingen en interactie tussen tekenaars. Via het openbare Forum kon iedereen berichten plaatsen en reageren op de wekelijkse stripedities en de andere strip topics.

Bert van der Meij tekende Henk Schouten met de P. Hans Frankfurtherprijs die hij in ontvangst nam op De Stripdagen 2005 vanwege zijn bijzondere bijdrage aan de Nederlandse strip met StripSter. 
StripSter werd in 1999 opgericht door de Arnhemse stripverzamelaar Henk Schouten. Samen met een team van enthousiaste vrijwilligers wist hij zijn hobbyproject uit te breiden tot een goed bezochte stripsite waarop vaak veel gebeurde met allerlei specials (incidenteel zelfs spraakmakend) en een Forum waarop soms pittig gediscussieerd kon worden. Zelf  heb ik ook mijn steentje aan StripSter bijgedragen door in de periode 2008-2010 de wekelijkse stripedities te plaatsen en stripspecials te organiseren, het nieuws te verzorgen en een paar foto reportages en interviews te maken. De afgelopen 10 jaar raakte Henk Schouten steeds meer uit beeld als drijvende kracht en werd StripSter grotendeels gerund door Martin van der Schuijt, die zelf ook tekenaar is. Op Facebook gaf hij tekst en uitleg over het besluit om te stoppen.
De allerlaatste StripSter cover (van 23 maart 2019) is door Martin van der Schuijt zelf getekend
"Dat wil niet zeggen dat StripSter helemaal verdwijnt', laat Van der Schuijt in zijn bericht weten. "Ik wil de Facebookpagina in stand houden (en wellicht een account op Instagram aanmaken) en ik wil graag in de toekomst nog de stripbeurzen bezoeken onder de naam van StripSter om zo gezamenlijk toch een beursstand betaalbaar te houden. Met de huidige moderne social media zijn we altijd in contact als we dat willen. En ik ga jullie allemaal vast wel eens zien op een stripbeurs. Ik zie jullie daar!" Voor verdere vragen kun je Martin van der Schuijt een mail sturen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Had er enkele cartoons en strips op staan (archief). Waar kan ik deze terug vinden ?

Anoniem zei

Waar kan ik de cartoons vinden die van mij op stripster stonden ?