22 januari 2019

Herinneringen aan 10 jaar Eppo

In Eppo nr. 1 van 2019 is er veel aandacht voor het tienjarige jubileum van het stripblad dat in januari 2009 opnieuw werd gelanceerd in Paradiso te Amsterdam. Een decennium en ruim 250 nummers later bestaat Eppo dus nog steeds. En dat mag gerust heel bijzonder worden genoemd in een tijd waarin de gedrukte (strip)bladen het niet altijd makkelijk hebben. Hulde dus voor Rob van Bavel, de onvermoeibare uitgever en hoofdredacteur van Eppo!
Rob van Bavel, Robin Vinck, Tonio van Vugt en Seb van der Kaaden
Luister naar deze podcast van Stripjournaal waarin hij door Robin Vinck wordt geïnterviewd over 10 jaar Eppo en andere actuele stripzaken. Aan tafel zitten ook twee andere bevlogen hoofdredacteuren van stripbladen: Tonio van Vugt (Zone 5300) en Seb van der Kaaden (StripGlossy). Zeker de moeite van het beluisteren waard.

Terug naar Eppo. Aan een groot aantal stripmakers en redactie medewerkers werd gevraagd om een paar persoonlijke hoogtepunten op te schrijven van de afgelopen 10 jaar. Ik ben sinds 2009 betrokken bij Eppo door het schrijven van de rubriek De boekenkast van... en vele andere interviews en artikelen. Ook lever ik wel eens onderwerpen aan voor de nieuwsrubriek Varia dat geschreven wordt door Ger Apeldoorn. In Eppo nummer 1 (dat tot 24 januari in de winkels ligt en los besteld kan worden via de Eppo site) staat ook mijn stukje met persoonlijke herinneringen. Hier is de complete tekst.
Met René Follet in Linkebeek, België, 21 februari 2016 (Foto: Bart Nauwelaerts)
“Eigenlijk betekent 10 jaar Eppo een opeenvolgende stroom van hoogtepunten voor me vanwege de interviews met tal van interessante stripmakers voor De boekenkast van… rubriek, de Epportretten en allerlei losse artikelen. Maar dat ik na tien jaar correspondentie eindelijk René Follet kon ontmoeten (voor de Boekenkast in Eppo 11, 2016 - zie deze link) was wel heel bijzonder.
Fijne herinneringen heb ik ook aan de onderhoudende gesprekken met Dick Matena voor de Boekenkast en een Epportret. Ter gelegenheid van zijn 70ste verjaardag deed ik nog een speciaal interview met hem (Eppo 8, 2013) en vroeg ik zijn oude tekenkameraad Daan Jippes een tekening voor bij het artikel te maken. Daan stuurde dezelfde ochtend nog de eerste schets van zijn Dick-karikatuur en ‘s middags was het al klaar: een pareltje! (zie deze link)
Zelf heb ik ook aan het stripmakersvak mogen ruiken door het Argonautjes verhaaltje 'De oppepper' dat ik schreef voor de Pep special (Eppo 16, 2013 - zie deze link) en dat heel mooi werd getekend door Daniel van den Broek. Dick Matena en Jan van Haasteren komen er ook in voor, als beeldhouwers van hun stripfiguren!”
Jan van Haasteren en Dick Matena in De Argonautjes: De oppepper (2013)

Geen opmerkingen: