16 september 2016

Michiel de Jong: ‘Een hele eer om Suske en Wiske te tekenen’

Op 3 september ging een actie bij het Algemeen Dagblad van start waarbij zes zaterdagen lang een nieuw Suske en Wiske stripalbum in de winkels ligt, met een verhaal van een BN’er en getekend door een bekende Nederlandse striptekenaar. Deze 6-delige collectie kan ook in een keer worden besteld via de AD webshop. De opbrengst gaat naar een goed doel, namelijk SOS Kinderdorpen.
(klik op de afbeeldingen voor een groter formaat)
Na De grandioze gitaar (Guus Meeuwis/Gerben Valkema en De schaal van moraal (Wilfred Genee/Eric Heuvel) verschijnt op zaterdag 17 september De charmante chirurg, geschreven door de bekende schrijfster Esther Verhoef en in beeld gebracht door de Rotterdamse striptekenaar en illustrator Michiel de Jong (1970). Hoe vond hij het om Suske en Wiske te tekenen? ”Het was vanzelfsprekend een hele eer. Het grote voordeel van deze klus was dat wij als tekenaars onze eigen interpretatie mochten geven, in onze eigen tekenstijl. En affiniteit met Suske en Wiske heb ik al van af mijn jonge jaren. Het is een van die strips waar je mee opgroeide, en van grote invloed was op mijn ontwikkeling. Mijn favoriete personage blijft Wiske. Ze heeft een breed spectrum aan emoties en temperament, wat haar oprecht en aandoenlijk maakt.”
Michiel de Jong - schets voor pagina 5 van De charmante chirurg (niet eerder gepubliceerd)
En hoe beviel de samenwerking met thrillerschrijfster Esther Verhoef? ”Van samenwerking was niet echt sprake. Ik kreeg een kant en klaar scenario waar ik vrijelijk mee aan de slag mocht. Alleen over de character designs is kort overleg geweest. Maar deze zijn eigenlijk meteen goed gekeurd.” Was het voor hem de eerste keer dat hij met een boekenschrijfster samenwerkte voor een strip?  ”In het verleden heb ik wel illustraties gemaakt voor schrijvers en dichters die publiceerden in het blad van Kasteel Groeneveld (zie deze link). Maar dit was de eerste keer dat het tot een strip leidde.”
Schets voor pagina 7 (niet eerder gepubliceerd)
Van een leien dakje ging het tekenen van De charmante chirurg voor De Jong overigens niet. ”Ik heb mijn boek letterlijk op mijn tandvlees getekend vanwege een handblessure. Dat heeft er wel toe geleid dat ik daarna een half jaar uit de roulatie was. Het gaat nu weer goed met mijn hand en ik functioneer weer als tekenaar. Door die blessure was ik niet echt in staat om veel met de tekenstijl voor Suske en Wiske te gaan experimenteren, zoals ik de afgelopen jaren heb gedaan in divers illustratiewerk. Daarom ben ik voor een groot deel teruggevallen op mijn vertrouwde atoomstijl die ik ook heb gebruikt voor stripverhalen zoals Operatie Hanuman en Ode aan Wilhelm.”

Michiel de Jong is al sinds de jaren negentig professioneel striptekenaar en werkte naast Milan Hulsing ook samen aan strips met Peter de Wit (scenario voor Bigg) en Hanco Kolk (scenario voor De Familie Sloterdijk). Dat heeft nog niet geleid tot een commercieel succes, al wordt De Jong door collega’s en stripfans al langer beschouwd als een van de beste striptekenaars van Nederland. Zijn deelname aan het Suske en Wiske project kwam toch wel als een verrassing, ook voor hemzelf.
Schets voor pagina 12 (niet eerder gepubliceerd)
”Ik ben als laatste tekenaar voor dit project aangetrokken, en nog wel op voorspraak van een Suske en Wiske tekenaar: Charel Cambré (bekend van de serie Amoras – red.) die ik anderhalf jaar heb geassisteerd bij het inkten van zijn strip Filip van België. Als je mijn naam ziet staan tussen de andere Nederlandse Suske en Wiske-tekenaars (Eric Heuvel, Hanco Kolk, Gerard Leever, Gerben Valkema en Romano Molenaar – red.) dan zijn dat toch allemaal mensen met een grotere reputatie en een groter oeuvre dan ik. En dan sta ik daar als minder bekende tekenaar net even buiten. Daarom is dit project voor mij een mooie gelegenheid om mezelf weer onder de aandacht te brengen als striptekenaar.”

Precies 10 jaar geleden publiceerde De Jong in het AD Operatie Hanuman dat geschreven is door zijn vaste scenarist en goede vriend Milan Hulsing. Het album kende een bescheiden verkoopsucces maar het ontving ook de Stripschapspenning voor Album van het Jaar 2008 van Het Stripschap (zie deze link). Het was duidelijk dat deze ouderwetse avonturenstrip met als hoofdpersonage Lana Planck naar meer smaakte. Ook voor De Jong en Hulsing zelf.
Professor Planck voor expo Wetenschap in Beeld bij Lambiek.
”We zijn nog steeds verknocht aan Lana Planck en de professor. Toen Milan onlangs naar Jordanië emigreerde nam hij een grote banier mee met daarop een tekening van professor Planck die ik een paar jaar geleden had gemaakt voor een boekpresentatie bij stripwinkel Lambiek. Dat zegt genoeg. Ik sluit zeker niet uit dat er nog nieuwe Lana Planck-verhalen gaan komen. De bedoeling is dat ik in de nabije toekomst naar Jordanië vlieg om daar samen met Milan te gaan plotten aan nieuwe stripverhalen. Dat kan een nieuwe Lana Planck zijn of een geheel nieuwe strip die we voor uitgeverij Scratch kunnen maken, maar ook om een al bestaand scenario voor een korter verhaal nieuw leven in te blazen. Mogelijk ga ik dat als eerste tekenen, om weer goed in het striptekenen te komen.”
Michiel de Jong thuis aan het werk (Rotterdam, 24 augustus 2016). Foto: Erwin Suvaal.
(NB: in het nieuwe stripmagazine Hollandsch Metaal komt een fotoreportage te staan met Michiel de Jong door Suvaal. Het blad wordt op 1 oktober gepresenteerd bij het Strips! Museum in Rotterdam. Info: stichtingstrips.nl)

Geen opmerkingen: